Veiligheid tijdens het gebruik van elektrische voertuigen


Bij tabblad "algemeen" heeft u in het filmpje kunnen zien hoe tijdens het gebruik van een formule 1 wagen er een persoon getroffen wordt door een elektrische schok. De elektrische schok in de film werd veroorzaakt door een isolatiefout in het spanningscircuit van het KERS systeem (kinetic energy recovery system). Naar aanleiding van dit ongeluk heeft autofabrikant BWM Bender gevraagd om mee te denken aan een oplossing.
De oplossing is er gekomen in de vorm van een speciale ISO-F1 isolatiebewaker voor de Formule 1 racesport.
De ISO-F1 wordt sinds 2009 gebruikt in formule 1 racewagens en heeft zich sindsdien bewezen m.b.t. schok, tril en temperatuur bestendigheid. De G-krachten tijdens een race kunnen oplopen tot 50G, hier moet de isolatiebewaker dus tegen bestand zijn.

Loading the player ...


De mogelijkheid van een hoge aanraakspanning die als gevolg van een isolatiefout op aanraakbare delen van het voertuig komt te staan moet niet onderschat worden. Het risico van een isolatiefout is in principe aanwezig bij elk elektrisch aangedreven voertuig. In het verleden is er veel aandacht besteed aan beschermende maatregelen tegen elektrische schokken. Veel conventionele en wijdverbreide meetmethodieken zijn niet in staat om met de huidig gebruikte elektronica en aandrijftechniek bescherming te bieden tegen elektrische schokken waardoor er opnieuw gevaarlijke situaties ontstaan.



Dankzij de unieke en zeer technologisch geavanceerde meettechniek worden chauffeurs, monteurs, hulpverleners, enz. enz. beschermd tegen elektrische ongevallen. Brandgevaar na een ongeluk door het ontstaan van vonken wordt aanzienlijk verminderd. Zoals zo vaak het geval is, kan technische innovatie op het racecircuit ook worden toegepast in seriematig geproduceerde voertuigen.

Heeft u vragen, wij helpen u graag verder. Klik hier voor het overzicht van onze EV / Emobility producten





Normen elektrische veiligheid hybride en elektrische voertuigen

Sinds februari 2011 is in Nederland het ECE regelement 100 van kracht betreffende de veiligheid van hybride en elektrische voertuigen.
Dat klinkt op zich goed, ware het niet dat het hier eigenlijk een basisnorm uit 1997 betreft.

Naast de ECE R100 zijn er in Nederland ook nog de onderstaande normen van toepassing:

* De ISO/DIS 6469-3 en deze is actueler dan de naar onze mening sterk verouderde ECE R100;
* De IEC 60364-7-722- Laadinrichtingen voor elektrische voertuigen;
* De NEN 1010-722- Laadinrichtingen voor elektrische voertuigen;

Sinds 1997 is er een hoop veranderd ten aanzien van aandrijf- en accutechniek. Dit is dan ook precies de reden dat er vernieuwde internationale normen zijn, die gebaseerd zijn op voortschrijdend inzicht en de laatste stand der techniek.


Productinformatie | © Bender Benelux B.V.